"به شرط چاقو"

پوستر نمایشگاه انفرادی نقاشی های کوچک جلال الدین مشمولی در آموزشگاه آزاد هنری دانه، دوم اسفند ماه ۱۳۹۱

«به شرط چاقو» عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی‏ های جلال‏ الدین مشمولی‏ ست که دوم اسفند ماه ۱۳۹۱ در آموزشگاه آزاد هنری دانه در قائمشهر برگزار خواهد شد. این نمایشگاه دربرگیرندۀ آخرین دست ‏آوردهای ایشان در عرصه نقاشی ‏های طبیعت ‏گرایانه با ابعاد کوچک ۲۰×۲۰ تا ۴۰×۴۰ سانتی ‏متر بر روی پارچه بوم است که در قاب‏ هایی ساده عرضه شده‏ اند. عنوان این نمایشگاه برنده ‏ترین خواست یک دست ‏فروش در بازارهای محلی مازندرانی‏ ست که برای حصول اطمینان مشتریانش از محصول ارائه شده فریاد می ‏زند و توجه خریداران را به سمت خود می ‏کشاند تا بتواند بیشتر فروش کند. این دومین باری ‏ست که عنوان نمایشگاه ایشان با توجه  به گزاره‏ های رایج در بازارهای محلی انتخاب می‎‏ شود. اولین بار در سال گذشته و در نمایشگاه یک روزه‏ ای که شامل هفت هزار و یک اثر بود و عنوان «دوشنبه بازار» را برای آن انتخاب کرده بودند و اکنون که برای آثار نقاشی ابعاد کوچکشان به طرح این عنوان روی آوردند تا دیگر بار توجه مان را به سمت فرهنگ برخواسته از فولکلور بکشانند. این نکته حکایت از توجه و اهمیت اقتصاد و بازار هنر برای هنرمندان امروز ایران زمین دارد. بالا رفتن هفتاد درصدی قیمت ها در تهیه مواد اولیه و قطع واردات برخی اقلام اولیه در این شاخه، هنرمندان را متوجه این مسئله کرده که هر کدامشان می ‏توانند به نوعی اشاره ‏ای به آن داشته باشند و از این نکته به عنوان دست ‏مایه خلق آثارشان بهره برند. یکی با تصویر کردن نقاشانه اسکناس ‏ها، دیگری با تغییر شکل پول ‏های رایج کشور، کسی با تکثیر دیجیتالی و یکی نیز با شرط ضمانت مناسب بودن و عناوین بکارگرفته از ادبیات فرهنگ عامه آثارش را در بازار معامله قرار می ‎‏دهد. بی شک یکی از پارامترهای مهم در این نمایشگاه همین عنوان آن خواهد بود که اشارات گوناگونی درخود دارد. اعم از تغییر کیفیت در هنر معاصر، توجه به تمرکز مردم بر برآورده کردن احتیاجات اولیه خوراک و پوشاک (که هنرمند در اینجا زیرکانه اقلام هنری که از لیست کالاهای ضروری خانواده‏ ها خارج شده را دوباره به سبد خرید مردمش اضافه می ‏کند و آن را به عنوان یک احتیاج ضروری اعلام می ‏دارد)، تغییر زاویه دید در خرید و فروش آثار هنری از تمرکز بر کلکسیونرها و موزه ‏داران به سطح مردم کوچه و بازار که توانایی کمتری در خرید آثار هنری تاکنون داشته ‏اند، بازگشت جامعه به معامله ‏های پایاپای و ... . اینگونه به شرط چاقو برشی ‏ست تیز بر پیکره اقتصاد ضربه خوردۀ هنر که باید نگاهی عمیق و دوباره به آن انداخته شود. نگاهی که نیاز به بازبینی را برای حرفه ای های این عرصه دربر دارد.

  در این دوره کاری نقاش، توجه به موضوع تابلوها که پرداختی نیمه انتزاعی به طبیعت را نشانه گرفته خود به نوعی بازنگری حیات طبیعی انسان صنعتی ست. تابلوها برایمان از تک درخت های دور افتادۀ گرم و سرد حکایت می کنند که در خلأ فضای اطرافشان غرق می شوند. هر درخت می تواند نمادی باشد از انسان تک افتاده در جامعه ی شبه مدرن امروزی. کهن الگوی درخت با انسانی که در فرهنگ باستانی ما بن گیاهی دارد رابطه ای نزدیک برقرار می کند. آنجا صحبت از نخستین انسان به نام مَشی و مَشیانه است به عنوان نخستین زن و مرد که از گیاهی به نام ریواس می رویند. در ابتدا این زن و مرد در هم تنیده اند همچون درختان نقاشی ها که یا تک اند یا دوتایی و کمتر نقاشی را در این مجموعه با انبوه درختان می بینم. رنگ ها و تکنیک اما برای خود از خط سیر نقاش و بازی گوشی هایش پرده برمی دارند. هر تابلو در گذر زمان و جریان شکل گیری تجربه ای بر تجربیات قبلی می افزایند و آزمونی هستند که نقاشانه جهان گیاهی را به تصویر می کشند.

 

حسین روانبخش
قائمشهر- بهمن ۱۳۹۱

Welcome

Welcome to Hossein Ravanbakhsh's official website.This website contains a selection of Ravanbakhsh's artworks. He lives and works in Qaemshahr, Iran
 

Blog

«فام نقره ای با شیب آنیمای سی و پنج درجه»
نمایشگاه و چیدمان حجم های سفالی ریحانه گرجیان و حسین روانبخش در آموزشگاه آزاد هنری دانه، مازندران، قائمشهر بهار 1396 | 04/11/2017

نمایشگاه «فام نقره ای با شیب آنیمای سی و ... بیشتر بخوانید

More Blog Entries
1 visitors online currently