یک نمایشگاه، یک نگاه : احمد نصرالهی

 «نقطه، آغاز هستی ‏ست، سِفرِ پیدایش.

نقطه نطفه‏ ای‏ ست به گمان نقاش.

نقطه شروع خط است، اول حرکت.»

سال‏ ها ست که احمد نصرالهی نمایشگاه‏ های انفرادی خود را در گالری سیحون تهران برگزار می‏ کند. این‏ بار هم نمایشگاهی انفرادی از آخرین تلاش‏ های این هنرمند با سابقه و پر کار شهر بابل در آبان ماه امسال(۱۳۸۷) با حضور خودش و جمع کثیری از هنرمندان و مخاطبان آثارش در همان گالری برپا شد. تعداد چهارده اثر نقاشی با شیوۀ اجرایی ترکیب مواد بر روی بوم و در ابعاد مختلف در مقابل دید همگان قرار گرفت. این آثار نیز همانند سال‏ های قبل از طریق پتینه کردن روی بوم همراه با یک زهوار سادۀ چوبی که گاهی رنگ می‏ شوند ارائه شده بود. شاید پس از گذشت این همه سال دیگر بتوان گفت که این شیوۀ ارائه و خلق اثر به این هنرمند اختصاص یافته و کمتر کسی را می‏ توان سراغ گرفت که به این سبک و سیاق عمل کند. رنگ‏ ها در آثار این دوره او به نسبت آثار قبلی، کمی از شدت شان کاسته شده و فرم‏ ها نیز به سادگی گرایش یافته‏ اند. گویی که همه به خلوتی ره سپارند. سادگی در این نقاشی‏ ها یادآور همان هایکوهایی هستند که نقاش گاه‏گاهی در کارگاه خود زمزمه ‏شان می‏ کند.

«انسان عصر حاضر برای شناخت و رستگاری خود ناگزیر است به «قطب وجود» یعنی روان خود توجه کند، روانی که زبان ویژۀ خود را دارد و از منطق عقل و زبان علم جداست. انسان باید چونان یک باستان‏ شناس، اندرون لایه‏ های وجود خود را بکاود و تکه پاره‏های فراهم آمده از کاوش دخمه‏ های وجود خود را کنار هم نهد، تا رمز نمادها و تصاویر روح و روان خود را از نو کشف کند. شاید که از این راه بتواند «آوای وجود» خود را بشنود.»[۱]

نقاش در این مجموعه آثار، ناخودآگاهی ‏مان را گواه می‏ گیرد، گاه با رؤیاهای جمعی‏ مان زندگی می ‏کند، گاهی هم در ناخوآگاهی خود، خودآگاه می‏ شود. او با این آثار همۀ ما را به آرامشی فرا می‏ خواند، تا پس از آن حرکات‏ مان را بهتر ببینیم و درک کنیم. رنگ‏ های او آرام آرام به صدا درمی‏ آیند، خیز برمی‏ دارند و سپس به آرامش می‏ رسند، گویی در درونشان طوفانی ‏ست که مهار شده. او پس از این دیگر نه یک هنرمند بابلی و نه یک نقاش، که انسانی ‏ست آفریننده، و نقاشی در دستانش بهانه‏ ای‏ ست تا دریافت‏ های خود را از این جهان بیان کند، چگونگی ادراک و احساسش را از یک عمر زندگی کردن. با همۀ این توصیفات، انسان خلاق همچنان مدام در حرکت و سیلان است و ثابت نمی‏ ماند، و این پویایی و زنده بودن اوست که ما را چشم به راه دیدن آزمون‏ هایش در زندگی نگاه می‏ دارد.

آنچه که در اختتامیۀ این نمایشگاه خودنمایی می‏ کرد علاوه بر دیدن فضای تازه آثار ارائه شده، پخش آخرین فیلم مستندی بود که چگونگی خلق برخی از این آثار را به همراه روایتی از زندگی نقاش را در خود داشت. مستند فوق با نام «من یک نشانه‏ ام» به کارگردانی میثم شاه‏ بابایی و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای تجربی ایران در سال ۱۳۸۷ تولید و هم زمان با این نمایشگاه در سینما فلسطین تهران نیز به اکران گذاشته شد.[۲]



[۱] . کارل گوستاو یونگ، انسان و سمبول‏ هایش، حسن اکبریان طبری، انتشارات دایره، تهران ۱۳۷۹.

[۲] . برای آشنایی بیشتر با احمد نصرالهی منابع ذیل پیشنهاد می‏ شود:

۱.کاتالوگ نمایشگاه انفرادی ایشان سال ۱۳۸۷ به کوشش گالری سیحون و طراحی ابراهیم حقیقی توسط نشر نظر در تهران به چاپ رسید.

۲. نقاشی‏های احمد نصرالهی، نشر هفت رنگ، چاپ اول، تهران ۱۳۸۰، شماره کتابخانه ملی ۱۱۷۸۳-۸۰م

۳. دوهفته نامۀ هنرهای تجسمی تندیس، شمارۀ ۸۴مورخۀ ۱۸/۰۷/۱۳۸۵، ص ۴الی ۷.

۴. بابل شهر بهار نارنج، گروه مؤلفان، نشر چشمه، چاپ اول، تهران زمستان ۱۳۷۹، ص ۲۷۱و۲۷۲

۵. سیاه و سفید، احمدرضا دالوند، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ۱۳۸۶، ص ۶۵ الی ۷۲

۶. خبرنامۀ بارفروش، شمارۀ ۳۵، آذر ماه ۱۳۸۰ و شمارۀ۶۸، آبان ماه ۱۳۸۶

۷. سایت‏ های www.babolnet.com | abi-nasrollahi@yahoo.com | abi-nasrollahi@hotmail.com

 

Welcome

Welcome to Hossein Ravanbakhsh's official website.This website contains a selection of Ravanbakhsh's artworks. He lives and works in Qaemshahr, Iran
 

Blog

«فام نقره ای با شیب آنیمای سی و پنج درجه»
نمایشگاه و چیدمان حجم های سفالی ریحانه گرجیان و حسین روانبخش در آموزشگاه آزاد هنری دانه، مازندران، قائمشهر بهار 1396 | 04/11/2017

نمایشگاه «فام نقره ای با شیب آنیمای سی و ... بیشتر بخوانید

More Blog Entries
1 visitors online currently