«نمایشگاه هنر نوین در امیرکلای کهن»

برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و صنایع دستی یک روزه از گذشته و حال، بهار ۱۳۹۲ | 03/18/2013
 
 
در آستانه شصتمین سال تأسیس شهرداری در شهر امیرکلای استان مازندران، تنی چند از دوستان فعال امیرکلایی و آموزشگاه آزاد هنری دانه بر آن شدند تا با برپایی نمایشگاهی یک روزه  از دست آوردهای هنری هنرمندان امیرکلا، بابل و قائمشهر و همچنین معرفی فلکلور و صنایع دستی محلی امیرکلای قدیم در بافت قدیمی شهرشان و انتخاب ساختمانی مخروبه برای این کار، به اهداف ذیل دست یابند
 
یک: شناسایی، جلب و جذب هنرمندان و تأکید بر داشته های فرهنگی با مقوله هنر در فرهنگ عمومی
دو: زمینه سازی برای تبدیل بناهای قدیمی و مخروبه به فرهنگسرا، موزه یا نگارخانه های آزاد برای شهر به کمک اهالی و خیرین و مسئولین ذیربط
سه: تلاش برای استفاده از پتانسیل جامعه مجازی امیرکلا در فعالیت های فرهنگی شهر
چهار: بستر سازی جهت تجاری سازی ظرفیت های هنری شهروندان
 
این برنامه در روز یکشنبه یازدهم فروردین ماه ۱۳۹۲ از ساعت ۹صبح تا ۶ عصر در ساختمانی که در گذشته محل زندگی خاندان پورعبدالله بوده برگزار خواهد شد.
جهت بازدید از نمایشگاه علاقه مندان میتوانند در تاریخ یاد شده به آدرس : مازندران، امیرکلا، جلوتر از میدان انقلاب، جنب آرامگاه شایستگان، کوچۀ یزدانیان، پلاک ۶۶، منزل آقای پورعبدالله مراجعه نمایند.
تلفن تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:  ۰۹۳۷۲۸۶۳۹۳۶  روانبخش   -   غلامی نتاج  ۰۹۱۲۲۴۷۱۶۶۴
 
اطلاعاتی در رابطه با شهر امیرکلا

شهر اميركلا از نظر موقعيت جغرافيايي بين ۳۴ درجه و ۳۰ دقيقه الي ۳۸ درجه و ۳۰ دقيقه عرض شمالي و بين ۳۵ درجه الي ۴۳ درجه طول شرقي قرار گرفته است كه از شمال به شهرستان بابلسر از شرق به روستاي مقريكلا از بخش كله بست شهرستان بابلسر از غرب به بخش مركزي از شهرستان بابل و از جنوب به شهر بابل محدود ميشود. ارتفاع شهر اميركلا از سطح دريا بين ۲۰ الي ۲۵ مي باشد و شيب كلي اميركلا از جنوب به شمال است. لازم به ذكر است كه عمق آب هاي زيرزميني درشهر بالا مي باشد. از لحاظ بارندگي حوزه نفوذ شهر اميركلا بين منحني باران ۵۰۰ الي ۷۵۰ ميليمتر قرار گرفته و يكي از پرباران ترين مناطق كشور محسوب مي گردد و درجه رطوبت هوا در شهر اميركلا از شرق به سمت غرب كاهش مي يابد. اميركلا تنها شهري مي باشد كه فاقد روستا ست و درسال ۱۳۳۲ شهرداري در اين شهر تأسيس گرديد و تعداد شهرداران اين شهر از ابتدا تا بحال ۱۶ نفر بوده اند .

براساس آخرين سرشماري انجام گرفته شهر اميركلا در حدود ۳۵۰۰۰ نفر جمعيت دارد. مساحت شهر اميركلا حدود ۴/۱۳  كيلومتر مربع مي باشد كه در قسمت غرب آن رودخانه بابلرود كه از كوه هاي البرز سرچشمه گرفته و پس از طي مسير از شهر بابل وارد شهر اميركلا شده و از قسمت كنار شرقي شهر عبور كرده و به درياي خزر مي ريزد.

سازمان کار طرح نمایشگاه هنر نوین در امیرکلای کهن

 

برنامه های آغازین اجرای طرح نمایشگاه با عنوان هنر نوین در امیرکلای کهن

  برنامه بازدید از اماکن قدیمی و مخروبه شهر امیرکلا و آشنایی دوستان فعال در شهر مجازی امیرکلا، با فعالیت های آموزشگاه آزاد هنری دانه و گروه هنری حجم سبز قائمشهر طی آخرین پنج شنبه و جمعه سال ۱۳۹۱ به انجام رسید. در پایان این بازدیدها علاوه بر انتخاب منزل خانواده پورعبدالله در امیرکلا جهت برگزاری یک نمایشگاه و ورک شاپ(کارگاه آموزشی) یک روزه، همراهان با فعالیت هایی که در دبیرخانه «هنر در روستا» و آموزشگاه آزاد هنری دانه در قائمشهر نیز انجام شده بود آشنا گردیدند. در این تور نیم روزی سعی بر آن بود تا زوایای تازه ای از نگاه هنرمندان به معماری و پتانسیل های فضاهای مخروبه و قدیمی را به علاقه مندان نشان دهیم. همچنین به تعاملی که در فرم های مختلف هنری با مردم ایجاد شده بود توجه گردد.
 
        
 

         

 

عنوان "هنر نوین در امیرکلای کهن" که به پیشنهاد جناب آقای سعید غلامی نتاج برای برپایی نمایشگاه یک روزه در امیرکلا انتخاب گردید اشاره ای دارد به گوشه ای از هنر معاصر که در غالب چیدمان، اجرا، نقاشی و ویدئو در ساختمانی قدیمی و مخروبه در بافت قدیمی این شهر به نمایش گذاشته شد. در کنار این آثارِ هنر معاصر، برخوردی تازه با  فضای سنتی و آثار قدیمی و تاریخی این شهر سبب شد تا در یک همنشینی فضای گذشته و امروز به زوایای تازه ای از هر دو امکان نگاه شود. داشته های جدید مورد بررسی قرار گیرد، و به جای تخریب و یا کج فهمی  برای استفاده از آنچه داریم به ثبت و ظبط شان همت گماریم.

در نمایشگاه "هنر نوین در امیرکلای کهن" آموزشگاه آزاد هنری دانه و شهر مجازی امیرکلا به عنوان مجریان طرح در کنار هم قرار داشتند. بدین وسیله قدردانی خود را از همه کسانی که مستقیم و یا غیر مستقیم در اجرا و تحقق برپایی این نمایشگاه دخیل بودند اعلام میدارند.

 شورای اسلامی شهر و شهرداری امیرکلا به عنوان دو ارگان در میانه کار و پس از بازدید از فعالیت این جمع و استقبال مخاطبان از نمایشگاه با اهدای کتاب "شهر من امیرکلا" و خرید برخی از آثار ارائه شده در بخش فروش آثار هنرمندان، مشارکت خود را اعلام نمودند.

 آقایان علی اکبر صادقی امیری و سید هادی رضویان هر کدام پنجاه جلد از کتب خود را به نمایشگاه اهدا نمودند که جهت یادبود در کنار لوح تقدیر و کتاب شهر من امیرکلا به دست اندر کاران و هنرمندانی که در این فعالیت سهیم بودند هدیه شد.

عکاسی از نمایشگاه یکروزۀ هنر نوین در امیرکلای کهن : مهدی نعمتی نژاد  


Welcome

Welcome to Hossein Ravanbakhsh's official website.This website contains a selection of Ravanbakhsh's artworks. He lives and works in Qaemshahr, Iran
 

Blog

برگزاریِ کارگاه یکروزهٔ انیمیشن
آشنایی با زمانبندی و تکنیک‌های انیمیشن | 01/14/2019

آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی دانه در نظر دارد در تاریخ ... بیشتر بخوانید

More Blog Entries